طرح درس روزانه ریاضی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • عنوان لینک
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ریاضیات ابتدایی و آدرس riyazi-ebtedaei.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 66
بازدید ماه : 34
بازدید کل : 55894
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

>

ریاضیات ابتدایی




باسمه تعالی

«طرح درس روزانه ریاضی پایه چهارم»

مشخصات کلی:

نام مدرسه:                منطقه            استان لرستان             پایه چهارم

نام درس: ریاضی        موضوع درس: رسم نیمساز               مدت جلسه: 50 دقیقه

تعداد دانش آموزان:  نفر          تعداد گروه ها:           نام منصوره ابوالفتحی    تاریخ:

ویژگی های عمومی فراگیران:

سن: 10 الی 11 ساله    توانایی ذهنی، هوشی: در حد نسبتاً خوب وضعیت جسمی: سالم

ویژگی اخلاقی: فعال و پر جنب و جوش و علاقمند به کارهای گروهی وضعیت مالی: جزی قشر متوسط

رسانه ها و امکانات آموزشی مدرسه:

وسایل آزمایشگاهی علوم و ریاضی در حد مورد نیاز در مدرسه موجود است. تلویزیون و ویدئو، دستگاه فتوکپی

پیش دانسته ها (رفتار ورودی)

دانش آموزان با زاویه و انواع آن و معرفی نیمساز زاویه آشنا هستند. انواع زاویه را رسم و نام آنها را می دانند مقایسه زاویه ها را با هم می توانند انجام دهند. به وسیله ی کاغذ نیمساز زاویه را نشان می دهند.

اهداف کلی:

1- آشنایی با چگونگی رسم نیمساز

2- چگونه نیمساز زاویه را رسم کنیم؟

اهداف جزئی :

آشنایی با کاربردهای نیمساز زاویه: دانش آموزان بتوانند سه مورد از زاویه و معرفی نیمساز زاویه را در کلاس بیان کند.

آشنایی با پرگار: دانش آموز بتواند در مورد پرگار و موارد استفاده از آن توضیح مختصری بدهد.

آشنایی با وسایل کمک آموزشی ریاضی: دانش آموزان نسبت به مطالعه پیرامون ساخت پرگار و رسم زاویه علاقه نشان دهد. (ساخت پرگار بوسیله ی نخ و گچ)

آشنایی با برخی وسایل کمک آموزشی ریاضی: دانش آموزان بتواند در مورد نقش وسایل کمک آموزشی ریاضی در یادگیری وسایلی بسازد یا مقاله ای بنویسد.

آشنایی با چگونگی کار با پرگار: دانش اموز بتواند با کمک معلم از پرگار استفاده کند.

رسانه ها و مواد آموزشی:

الف- رسانه هایی که در کلاس وجود دارد، تابلو، گچ

ب) رسانه هایی که معلم باید با خود به کلاس ببرد پرگار، خط کش، نخ، قیچی، چند برگ کاغذ

ج) رسانه هایی که دانش آموز باید با خود به کلاس بیاورد. کتاب و لوازم التحریر، پرگار، خط کش.

خلاصه محتوای درس:

دانش آموزان با وسایل کمک آموزشی ریاضی برای رسم نیمساز آشنا می شوند و از کابردهای گوناگون برگار در  درس ریاضی را می آموزند.

فعالیت معلم

وارد کلاس می شویم با بچه ها سلام و احوالپرسی می کنیم و اگر دانش آموزی روز قبل غایب بوده علت او را جویا می شویم و به وضعیت جسمی و روحی روانی دانش آموزان توجه می کنیم نام خداوند را روی تابلو می نویسیم تاریخ را در سمت چپ تابلو می نویسیم.

گروه بندی

تعدادی کارت تهیه می کنیم روی چهار عدد آنها کلمه ی پرگار و روی سه عدد کلمه ی خط کش را می نویسیم دانش آموزان را به دو گروه تقسیم می کنیم.

ارزشیابی تشخیصی

گروه یک: در مورد پرگار چه می دانید؟

گروه دوم: به نظر شما از خط کش چه استفاده هایی می شود؟

جلب توجه و ایجاد انگیزه:

وسایلی را که تهیه کرده ایم روی میز کلاس می گذاریم.

مطلع نمودن دانش آموزان از اهداف آموزشی:

درس امروز در مورد رسم نیمساز زاویه بوسیله پرگار و خط کش است که در تمام کتابها ریاضی از آن ها استفاده می شود. در این جلسه ما می خواهیم بیشتر با آن وسایل که نام آن پرگار و خط کش است آشنا شویم. (همچنین نخ و گچ)

فعالیت معلم

طراحی اجرا:

از دانش آموزان می خواهیم که هر کدام با دقت یک زاویه روی برگه ای که در اختیارشان قرار داده ایم بکشند و نیم ساز آن را بوسیله ی تا کردن کاغذ نشان دهند. مرتب بین بچه ها حرکت می کنیم که همه با دقت مشغول کار کردن باشند بعد که وقت تمام شد خوب بچه ها حالا برگه را کنار بگذارید روی تابلو کلاس یک زاویه رسم می کنیم و آن را (د م ر) نامگذاری می کنیم به وسیله پرگار و به مرکز (م) قسمتی از یک دایره را رسم می کنیم تا در ضلع زاویه را در دو نقطه (ل) و (ه) قطع کند. حالا بدون تغییر دهانه ی پرگار، نقطه ی (ل) را مرکز قرار داده و قسمتی ازدایره را که داخل زاویه قرار می گیرد رسم می کنیم همین کار را برای نقطه ی (ه) تکرار می کنیم نقطه ی تقاطع ای دو قسمت از دایره ها را (ن) می نامیم بعد بوسیله خط کش نیم خط (م ن) را رسم می کنیم بعد به کمک تا کردن کاغذ دو زاویه (ر م ن) و زاویه (د م ن) را با هم مقایسه می کنیم. ملاحظه می کنید که این دو زاویه با هم مساوی هستند پس نیم خط (م ن) نیمساز زاویه است. بعد سوالاتی در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم که هر کس خودش به تنهایی و با دقت به سوالها پاسخ دهد. مواظب هستیم که هر کس به تنهایی پاسخ سوال را بنویسد (سوالات در برگه جداگانه طراحی شده و پیوست می باشد).

بعد از 5 دقیقه وقت تمام شد برگه هایتان را برگردانید. شروع می کنیم به هر گروه یک برگه از همان سوالات قبلی می دهیم و از آنها می خواهیم که در گروه با هم مشورت کرده و به سوالات پاسخ دهند. وقت تمام شد خوب بچه ها حالا برگه های خودتان را جلوتان بگذارید من پاسخ های صحیح را می خوانم هر سوال 4 نمره دارد هرکس برگه خودش را تصحیح کرده نمره آن را بالای برگه بنویسد.

خوب بچه ها حالا برگه گروه را بردارید و آن را تصحیح کنید. مرتباً بین گروه ها حرکت می کنیم.

فعالیت معلم:

به تفسیر جدول می پردازیم یعنی اگر نمره معدل گروه از نمره گروه بیشتر بود نتیجه می گیریم که بچه ها در کار گروهی موفق نبوده اند و بیشتر باید دقت کنند اگر نمره گروه از معدل بیشتر است آن گروه را تشویق می کنیم که آفرین شما در کار گروهی موفق بوده اید و توانسته اید با همکاری هم پاسخ های صحیح بیشتری را علامت بزنید. حالا خودمان یک بار درس را برای بچه ها توضیح می دهیم.

ارزشیابی تکوینی:

بچه ها در گروه پیرامون تمرین ها با یکدیگر مشورت می کنند. و هر گروه یک سوال در مورد درس جدید بنویسد.

وقت که تمام شد تمرین ها را از گروه ها می پرسیم. گروه پرگار، شما تمرین یک را انجام بدهید اگر درست بود تایید می کنیم گروه خط کش، شما تمرین دو را انجام بدهید. بعد از هر گروه می خواهیم که تمرین 3 را خودشان انجام دهند.

جمع بندی مطالب و رفع اشکال

خلاصه ای از درس را برای دانش آموزان بیان کرده و اگر متوجه شدیم، جایی از درس برای دانش آموزان نامفهوم بوده در مورد آن توضیح می دهیم.

تعیین تکلیف

بچه ها هر کدام از شما به غیر از تمرین هایی که در مورد نیمساز آمده است یک زاویه دیگر رسم کنید و نیمساز آن به وسیله ی پرگار و خط کش رسم کنید و برای جلسه ی آینده به کلاس بیاورید.

سوالات مربوط به درس ریاضی (رسم نیمساز زاویه)

نیمساز زاویه:

الف) یک پاره خط است.                           ب) یک نیم خط است.

ج) یک خط است                                    د) یک نقطه است.

به کمک پرگار نشان دهید در کدامیک از زاویه های زیر (م ن) نیمساز زاویه است؟

با قدری نخ و گچ چگونه می توان نیمساز زاویه ای را روی تابلو رسم کنیم.

توضیح دهید چگونه با تا کردن کاغذ می توان نیم ساز زاویه را نشان داد.

اگر فقط یک صفحه کاغذ و یک مداد داشته باشیم چگونه می توانیم نیمساز زاویه ای را که روی کاغذ رسم کنیم؟

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, :: 11:5 :: نويسنده : منصوره ابولفتحی

object style="border: 3px solid " height="46" width="147" classid="clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6">